عذرخواهی چگونه است و چرا باید آن را انجام داد؟

عذرخواهی کردن آداب ویژه‌ای دارد. هر انسانی ممکن است عمدا یا سهوا با رفتار خود فرد دیگری را ناراحت کند. شیوه عذرخواهی و جبران کردن اشتباه بسیار مهم است. از آنجایی که در روابط بین افراد و به خصوص گرایش BDSM اشتباهات بسیار رخ می‌دهد، شیوه معذرت‌خواهی و پوزش طلبیدن اهمیت زیادی دارد. در این مقاله شما را با زبان عذرخواهی کردن آشنا می‌کنیم و ۵ راهکار برای آن پیشنهاد می‌دهیم.


مقاله‌ای که مطالعه می‌کنید در دسته‌بندی کانال چهارم، صداقت قرار دارد و در نوامبر ۲۰۲۰ در مجله معروف Cosmopolitan انتشار یافته است. ترجمه توسط ماتیلدا صورت گرفته است و در وبلاگ اونتاشگال منتشر می‌گردد.

لینک عضویت در کلاب اونتاشگال
لینک عضویت ۱۰۰ نفر جدید

نحوه عذرخواهی کردن بین یک زوج

مشابه زبان عشق، معذرت‌خواهی نیز زبانی دارد: چگونگی گفتن و شنیدن «متاسفم و عذر می‌خواهم». از آن جایی که احتمالا تا به حال هرگز با دقت به این موضوع فکر نکرده‌اید، باید بگویم درک و فهمیدن چگونگی معذرت‌خواهی از پارتنر خود به شدت مهم است. خصوصا  که هرکس برای گذشتن از یک دعوا به چیز متفاوتی نیاز دارد.

این مسئله به این دلیل است که انسان‌ها با یکدیگر تفاوت دارند. ممکن است برای شما شنیدن کلمات «متاسفم، حق با شماست» پس از دعوا کارآمد باشد. اما برای شخصی دیگر «اگر ناراحتت، متاسفم» احساس تهی بودن و گذشتن سطحی از وقایع را داشته باشد.

پس برویم که همه چیز را درباره زبان معذرت‌خواهی بیاموزیم، چون به همان میزان که من زبان عشق را دوست دارم، زبان معذرت‌خواهی را نیز به عنوان یکی از کلیدهای مهم رابطه می‌شناسم.

زبان معذرت‌خواهی چیست؟

زبان معذرت‌خواهی هنگامی به رسمیت شناخته شد که گری چاپمن با همکاری جنیفر توماس در کتاب «پنج زبان معذرت‌خواهی» درباره آن نوشت. (همچنین او کتاب پنج زبان عشق را نیز نوشته است) چاپمن می‌گوید به صورت کلی:

  • زبان عشق ورزیدن: چگونگی گفتن یا نشان دادن این که شخصی را دوست دارید.
  • زبان عذرخواهی: چگونگی گفتن یا نشان دادن این که شرمنده‌اید.

در مجموع پنج زبان معذرت‌خواهی مختلف وجود دارد:

  1. ابراز پشیمانی: از این که بهت آسیب زدم احساس شرم می‌کنم.
  2. پذیرش مسئولیت: نباید این کارو باهات می‌کردم، کارم اشتباه بود.
  3. توبه خالصانه و اصلاح: می‌توانم متصور شم که باعث چه دردی شدم، متاسفم. دیگه انجامش نخواهم داد. دفعه بعد کار متفاوتی خواهم کرد.
  4. جبران کردن: اینجوری از دلت درمیارم.
  5. طلب بخشش: منو می‌بخشی که مایوست کردم؟

چرا شناخت زبان معذرت‌خواهی خود مهم است؟

فرض کنیم شما می‌خواهید رابطه‌ای که دارید واقعا درست و کارآمد باشد، زبان معذرت‌خواهی همه چیز است.

روانپزشک، لیلا مگاوی، می‌گوید: «آن‌ها (زبان‌های معذرت‌خواهی) به افراد اجازه می‌دهند تا با بهبود توانایی‌شان در تسهیل بخشش، روابط خود را تقویت کنند. فهم درست زبان معذرت‌خواهی پارتنر خود می‌تواند به اشخاص کمک کند به گونه‌ای پشیمانی خود را ابراز کنند که هر دو طرف احساس شنیده شدن و ارزشمند بودن داشته باشند.»

اگر هدف نهایی این است که با پارتنر خود از یک بحث و دعوا عبور کنید، که امیدوارم همین باشد، اگر پارتنرتان برای احساسی بهتر خواهان جبران مسئله توسط شما باشد، صرفا ابراز پشیمانی و پذیرش مسئولیت تغییری ایجاد نمی‌کند.

امی اولسون، متخصص رابطه می‌گوید: «مردم به شیوه‌های مختلفی معذرت‌خواهی می‌کنند و فهم آن‌ها نه فقط برای درک عمیق پارتنر خود بلکه حتی برای شناخت خود نیز لازم است. اگر شما و پارتنرتان زبان معذرت‌خواهی متفاوتی داشته باشید ممکن است بدفهمی به وجود بیاید.  تنها راه اجتناب از این بدفهمی، شناخت یکدیگر و کار کردن روی آن هنگام نیاز است.»

نحوه عذرخواهی کردن بین یک زوج

بنابراین اگر زبان معذرت‌خواهی متفاوتی با پارتنر خود دارید چه باید بکنید؟

توافق. توافق. توافق. بگذارید ابتدا از زبان عشق مثال بزنم: اگر بدانید زبان عشق پارتنرتان لمس فیزیکی است (برخلاف این که زبان شما کلمات تاکیدی است)، شما بازهم برای قدردانی از یک روز سخت او را در آغوش خواهید گرفت، درست است؟ و شما این کار را انجام می‌دهید، با وجود این که زبان عشق شما کلمات تاکیدی است.

درباره زبان معذرت‌خواهی نیز دقیقا چنین است: سکس تراپیست و روانشناس بالینی، جنت بریتو می‌گوید:«به دنبال فهم زبان یکدیگر بوده و آن را به عنوان وسیله‌ای برای نزدیک شدن و التیام یکدیگر تمرین کنید.» اگر می‌خواهید به شکل موثری «اصلاحات ایجاد کنید، آسیب‌ها را ترمیم کنید و با یکدیگر رشد کنید» این کار بسیار تعیین کننده است.

حتی اگر ممکن است با درخواست بخشش کردن یا پذیرش مسئولیت خطا احساس غریبگی کنید، هنگام خاتمه دادن به یک دعوا نیازهای پارتنرتان باید رسیدگی شوند (دقیقا به اندازه نیازهای شما) و با ارتباط و صحبت کردن این اتفاق به میزان خوبی رخ می‌دهد دوستان من.

خب، حال چگونه بفهمیم زبان معذرت‌خواهی ما چیست؟

چاپمن آزمون ساده‌ای در وبسایت خود طراحی کرده است. پاسخ دادنش کمتر از ده دقیقه زمان می‌برد و در انتها ایده‌های جالبی هم به شما می‌دهد. ورود به صفحه آزمون به زبان انگلیسی

اما علاوه بر آزمون، دکتر مگزی پیشنهاد می‌کند کاوش کنید یا با یک تراپیست صحبت کنید تا کمک کند زبان معذرت‌خواهی ویژه خود و هرآنچه از یک پارتنر انتظار دارید را بشناسید.

به علاوه، همانگونه که قبل‌تر اشاره شد، صحبت کردن واقعا یک کلید است، پس از پارتنر خود و افرادی که دوستشان دارید بخواهید زبان معذرت‌خواهی خود را بیاموزند – یا حتی باهم آزمون فوق‌الذکر را بدهید. این دانش از تخریب روابط جلوگیری کرده و شکستگی‌های کوچک را التیام می‌بخشد.

اشتباهات به هر علتی رخ می‌دهد. برای یک رابطه سالم باید علت ناراحت شدن و منطق عذرخواهی به صورت شفاف بیان شود. جملاتی مانند «اگر ناراحتت کردم ببخشید» یا «چقدر بچه‌ای که ناراحت شدی» و موارد مشابه، هیچ‌گاه نوعی پوزش طلبیدن به حساب نمی‌آید. اگر میخواهید در رابطه خوشحال باشید حتما در مورد ۵ زبان معذرت‌خواهی صحبت کنید.

اونتاشگال . فروردین ۱۴۰۰

نوشته‌های روزمره،‌ خاطرات و مطالب بیشتر از اونتاشگال را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام وبلاگ . تلگرام . توییتر . اینستاگرام شخصی

حمایت مالی از وبلاگ اونتاشگال


پادکست اونتاشگال را از CastBoxApple PodcastSpotifyGoogle Podcast بشنوید.

بیان دیدگاه

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.