بی دی اس ام چیست؟ تفاوت سادومازوخیست با تجاوز

به مناسبت سومین سال تولد وبلاگ اونتاشگال، مقاله تخصصی معرفی BDSM و تفاوت آن با تجاوز نوشته شد. تلاش می‌کنیم به بسیاری از سوالات شما در مورد این نوع علاقه یا گرایش پاسخ دهیم.

رابطه ارباب و برده یا BDSM که ما تلاش می‌کنیم به عنوان گرایش سادومازوخیست آن را بیشتر بنامیم، امروزه بیشتر از قبل شناخته می‌شود. مساله اصلی کج فهمی در مورد آن و برابر دانستن این رابطه با تجاوز است. تجاوز به عنوان یک عمل خلاف اخلاق در تمامی کشورها محکوم شده است و مجازاتی برای آن در نظر گرفته شده و در هر سرزمینی دارای طیف متفاوتی از معنا است. اما چرا با وجود خشونت، تحقیر، خشم، درد، یک سکس به شیوه BDSM تجاوز تعریف نمی‌شود و چگونه یک سکس ارباب و برده‌ای می‌تواند تجاوز شناخته شود؟

  1. پیش از هر چیزی: چرا زن، زندگی آزادی؟
  2. آیا خشونت جنسی در قالب تجاوز، برای انسان طبیعی است؟
  3. آزار جنسی چقدر رایج است؟
  4. چرا برخی از مردان مرتکب تجاوز جنسی می‌شوند؟ 
  5. اثرات روانی سو استفاده جنسی چیست؟
  6. نشانه‌های مورد سو استفاده جنسی قرار گرفتن کودکان چیست؟ 
  7. آیا صرفا مردان تجاوز می‌کنند؟
  8. چرا افراد به BDSM گرایش دارند؟
  9. بی دی اس ام از نظر اسلام و ادیان!
  10. حد توقف در BDSM کجاست؟
  11. چطور گرایش خود را کشف کنیم؟
  12. چند اصطلاح رایج BDSM را بیشتر بشناسیم
  13. به تست‌های روانشناسی عمومی زرد اهمیت ندهید و برای شناسایی گرایش جنسی خود صبر کنید!
  14. آیا فعالیت وبلاگ پس از چند ماه وقفه، عادی سازی است؟
  15. نحوه حمایت و همکاری با وبلاگ اونتاشگال
بی دی اس ام چیست؟ تصاویر از Adult Play
تصویرسازی از پروژه ایرانی AdultPlay‌

پیش از هر چیزی: چرا زن، زندگی آزادی؟

از ریشه و دلایل و فلسفه این شعار به خوبی آشنایی دارید، اما چرا یک وبلاگ که در زمینه سادومازیست فعالیت می‌کند و از نگاه عمومی اساس آن تحقیر طرف مقابل و نابودی شخصیت مقابل است، باید از چنین شعاری حمایت کند و آن را سرلوحه خود قرار دهد؟

در واقع تفاوت اصلی رابطه سادومازوخیستی با تجاوز در همینجاست. شما وقتی به شعار زن، زندگی، آزادی باور داشته باشید، می‌دانید که به دنبال برابری حقوق بین زن و مرد هستید، برای حق زندگی بین هر دو جنسیت تلاش می‌کنید و آزادی را حق هر نوع جنسیتی می‌دانید. این پایه و اساس یک فلسفه فکری مترقی است که در عین آزادی می‌خواهد آدمی به کمال برسد.

نکته مهم در BDSM همین انتخاب شیوه رسیدن است. شما در نقش ساب‌میسیو یا دامیننت، یا به زبان ساده‌تر، برده و ارباب،‌ انتخاب می‌کنید که تحت کنترل پارتنر باشید یا پارتنر خود را کنترل کنید. کسی که به این شعار باور ندارد، تلاشی برای حفظ کرامت فرد مقابل نمی‌کند و به دنبال احقاق حق آزادی برای او نیست چرا که آزادی یک حق طبیعی است و توسط کسی به شما داده نمی‌شود و باید وجود داشته باشد. 

مانیفست و ساختار ذهنی اونتاشگال، دقیقا در شعار «زن، زندگی، آزادی» نه یک شعار کم نه یک شعار بیش، نهفته است.

رابطه میسترس و اسلیو چیست؟
تصویرسازی از پروژه ایرانی AdultPlay‌

آیا خشونت جنسی در قالب تجاوز، برای انسان طبیعی است؟

بسیاری از مردم معتقد اند که مردان ذاتا شکارچیان جنسی هستند، اما اینطور نیست و تجاوز جنسی تنها بازتابی از آنچه تکامل مردان را به انجام آن سوق داده است، نیست. هیچوقت معلوم نشده است که خشونت جنسی ریشه ژنتیکی دارد و تحقیقات صورت گرفته در مورد اینکه آیا مردان پرخاشگر جنسی در ایجاد و تولید فرزند بهتر عمل میکنند، بی نتیجه ماند.

 در عوض، محققان اکنون تمایل به خشونت جنسی را ترکیبی پیچیده از عوامل بیولوژیکی (برای مثال مردان عموما قویتر هستند)، امنیت اجتماعی متجاوز، باورهای اجتماعی و فرهنگی می‌دانند.

آزار جنسی چقدر رایج است؟

خشونت جنسی بسیار رایج است: طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت، یک سوم زنان آمریکایی و یک چهارم مردان، در طول زندگی خود خشونت جنسی را تجربه می کنند و حدود 6٪ از زنان در هر سال مورد تجاوز قرار می گیرند.

اگرچه محققان معتقد اند که بسیاری از افراد هیچ‌گاه مورد آزار قرار گرفتن خود را گزارش نکرده اند، مخصوصا در حدود ۶۰٪موارد تجاوز جنسی، تا حدی به این دلیل که حداقل نیمی از تجاوزها توسط پارتنرها انجام می‌شود.

در ۸۰٪ از حوادث آزار جنسی، بازمانده، متجاوزگر خود را می شناسد. در بیشتر موارد، تفاوتی در پویایی قدرت بین مجرم و قربانی وجود دارد، چه در یک خانواده، یک محل کار یا یک جامعه.

تعریف بی دی اس ام
تصویرسازی از پروژه ایرانی AdultPlay‌

چرا برخی از مردان مرتکب تجاوز جنسی می‌شوند؟ 

تحقیقات در مورد طرز تفکر تجاوزگران و سایر مجرمان جنسی مرد نشان می دهد که آنها به «شرح بیان جنسی» خاصی پایبند هستند که برای مثال به آنها می گوید: (وقتی یک زن نه می گوید، واقعاً منظورش بله است!). 

یک سوم از این مردان قربانیان خود را سرزنش می‌کنند، مثلا به خاطر نوشیدن بیش از حد مشروبات الکلی یا نه نگفتن کافی، رفتار بد زنان با مردان و اینکه آنها (تجاوزگران) به دلیل انگیزه‌های بیولوژیکی خود مسئول اعمال خود نیستند. یعنی عمل تجاوز را غیرارادی معرفی می‌کنند!

اثرات روانی سو استفاده جنسی چیست؟

غلبه بر تجاوز جنسی و اثرات روانی آن یک چالش عمیق است. قربانیان ممکن است افسردگی، اضطراب و استرس پس از سانحه را تجربه کنند که باعث می شود آن ضربه را دوباره زنده کنند و دوباره احساسات منفی را تجربه کنند.

مطالعات نشان داده‌اند که به طور متوسط، قربانیان سو استفاده جنسی حداقل هفت علامت شناخته شده PTSD را داشته‌اند و یک سوم زنان قربانی تجاوز گزارش داده‌اند که به خودکشی فکر کرده‌اند. این اثرات می تواند تحصیلات یا شغل قربانیان و همچنین روابط آنها با خانواده و دوستان را از مسیر خود خارج کند.

چرا بی دی اس ام را دوست داریم
تصویرسازی از پروژه ایرانی AdultPlay‌

نشانه‌های مورد سو استفاده جنسی قرار گرفتن کودکان چیست؟ 

سو استفاده جنسی از کودکان یک رویداد گسترده است، اما در عین حال به طور وسیعی توسط قربانیان گزارش نشده است.

نوجوانانی که آزار جنسی را تجربه کرده‌اند، بیشتر احساس خستگی و استرس در مورد تکالیف مدرسه دارند، بیشتر سیگار می‌کشند، مشکلات خواب بیشتری دارند، تصورشان از خود مخدوش است و دیگر دانش‌آموزان آنها را نمی‌پذیرند. آنها همچنین بیش از دیگران احتمال دارد خودزنی یا اقدام به خودکشی کنند.

آیا صرفا مردان تجاوز می‌کنند؟

خیر، تجاوز جنسی یا سو استفاده جنسی توسط زنان از مردان هم وجود دارد. تقریبا یک چهارم مردان خشونت جنسی را تجربه می‌کنند که نیمی از آن توسط زنان صورت می‌گیرد. در جوامع بشری پذیرفتن اینکه یک مرد تمایلی به رابطه یا سکس نداشته باشد چندان تعریف شده نیست. به همین دلیل به احساسات آن‌ها و یا نه گفتن‌شان بسیار توجه نمی‌شود. در مقاله «مردان زیر فشار رخت خواب»‌ به این موضوع بیشتر پرداخته شده است.

توضیحات مربوط به تجاوز از وبسایت PsychologyToday ترجمه شده است

معنی BDSM
تصویرسازی از پروژه ایرانی AdultPlay‌ – خرید کتاب

چرا افراد به BDSM گرایش دارند؟

در مقالات بسیار زیادی به این موضوع پرداخته شد. واقعیت این است که هیچ دلیل مشخصی برای پاسخ به این سوال وجود ندارد. 

پس از این که دانشمندان شروع به پژوهش در این زمینه کردند، اولین سورپرایز برایشان این بود که BDSM می‌تواند غیرجنسی باشد. این بدین معنی نیست که این نوع از رابطه عموما شامل سکس نمی‌شود، اما تمایل به بازی درد – و در واقع سلطه گری و سلطه پذیری – لزوما برای تحریک جنسی نیست. بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ انجام شده، طرفداران BDSM اغلب به همان دلیلی به این «سبک زندگی» علاقه دارند که سایر مردم فلفل تند میخورند، سوار ترن هوایی می‌شوند و یا کوهنوردی می‌کنند.

به گفته دکتر روی بامیستر، از دانشگاه کیس وسترن، سوال «چرا برخی مازوخیسم را بر کوه نوردی ترجیح می‌دهند» قابل مقایسه است با این سوال که «چرا برخی مردم چتربازی را بر کوه نوردی ترجیح می‌دهند». تصادفات عادت، فرصت و ارتباطات ممکن است نقش غیر مهم کلیدی بازی کند.

اخیرا مطالعه دیگری در زمینه BDSM به مقایسه فیزیولوژی و روان علاقه‌مندان به این سبک و کسانی که فعالیات‌های دردناک اما غیرجنسی نظیر راه رفتن روی آتش، یا پیرسینگ‌های شدید بدنی انجام می‌دهند پرداخته و به تشابهات واضحی نیز دست یافته است: «طبق یافته‌های ما صحنه‌های BDSM و فعالیت‌های شدید هردو مسیرهای متفاوتی هستند برای دستیابی به حالی یکسان. در واقع راه‌های گوناگون به مقصدی یکسان.»

برای این مطالعه، پژوهشگران نمونه‌های شرکت‌کننده در فعالیت‌های افراطی و BDSM را مورد آزمایش قرار دادند، آن‌ها نمونه‌هایی از کورتیزول (هورمون استرس) را از بزاق آن‌ها برداشتند. نتیجه نشان داد که هم دامیننت‌ها و هم ساب‌میسیوها سطوح قابل توجهی از آگاهی را تجربه می‌کنند. اغلب افزایش زیادی در هورمون کورتیزول را تجربه می‌کنند در حالی که همگی سطوح پایین‌تری از استرس را گزارش می‌کنند، (که در این صورت باید استرس بیشتری داشته باشند، نه کمتر). و در تست‌های تشخیصی پس از آن، باتم‌ها خیلی ضعیف ظاهر شدند، که نشان می‌دهد آن‌ها کاملا وضعیت ذهنی‌شان را در طی تشریفات شدید تغییر داده و تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

همزمان با مطرح شدن سوالات در زمینه ریشه‌ها و علل علایق به سادومازوخیسم، پژوهش‌های علمی در زمینه BDSM انجام شده‌اند. از سال ۲۰۱۳ یعنی همزمان با انتشار کتاب بزرگ و مهم DSM نسخه پنج، که مهم‌ترین مرجع برای روانشناسان در سراسر دنیا می‌باشد، گرایش ارباب و برده از دسته بیماران روانی خارج شد. 

روانکاوان معاصر نظیر زیگموند فروید BDSM را چیزی بیشتر از یک اختلال روانی نمی‌دانند. اما تحقیقات جدید بارها و بارها نشان می‌دهند افراد فعال در این زمینه از نظر سلامت روانی کاملا مشابه افراد دیگرند. حتی برعکس، مطالعه‌ای نشان داده است که این افراد به نسبت سایرین سطوح پایین‌تری از اختلالاتی نظیر افسردگی، اضطراب، PTSD، سادیسم و مازوخیسم بیمارگونه، پارانویا و اختلالات مرزی دارند، بر اساس مطالعه‌ای دیگر آن‌ها حساسیت کمتری نسبت به رد شدن داشته و کمتر عصبی بودند، همچنین برای تجربیات جدید پذیراتر و با وجدان‌تر بودند و در مجموع رتبه well-being بالاتری نسبت افراد وانیلا یعنی بدون گرایشات کینکی گرفتند.

برای برخی بی دی اس ام مانند یک مدیتیشن است و همانگونه که مدیتیشن و مراقبه به شما برای فرار از استرس روزانه کمک می‌کند، درد در BDSM نیز برای دستیابی به آگاهی در لحظه حال و فراموشی فشار و دردهای ذهنی کمک می‌کند. یک تجربه کاملا مشابه به دو شیوه متفاوت.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می‌کنم و همچنین مطالعه منابع فکت‌های ذکر شده، حتما مجموعه مقالات پژوهش را مطالعه نمایید.

رابطه ارباب و برده
تصویرسازی از پروژه ایرانی AdultPlay‌

بی دی اس ام از نظر اسلام و ادیان!

اصولا این سوال اشتباه است! چرا انتظار داریم در مورد هر چیزی در دنیا، ادیان پاسخی برای ما داشته باشند. ضمن احترام به عزیزانی که اعتقادات مذهبی برای آن‌ها مهم است، تمام ادیان کارهایی نظیر «تجاوز، تعرض، ظلم و آزار رساندن» را ممنوع کرده‌اند که دقیقا همان نکات اساسی و پایه‌ای در تعاریف سادومازوخیست است.

اگر فکر می‌کنید گرایش شما به ارباب یا برده بودن در سکس گناه است، بهتر است بیشتر به شناخت سکس و انواع روابط سادومازوخیستی بپردازید. و اگر کسی فکر می‌کند باور دینی او، راه تجاوز به کسی را باز گذاشته است، به نظر من باید در مورد این باورها بیشتر تعقل و جستجو کند!

حد توقف در BDSM کجاست؟

طیف علایق و گرایش‌های سادومازوخیستی بسیار بسیار گسترده است. دانستن در مورد همه آن‌ها خوب است اما لزومی به اجرای همه چیز نیست. در فایل پیوست قرارداد BDSM (از اینجا دانلود کنید) در مورد انواع علایق گفته شده است و همچنین به خطرناک بودن برخی از آن‌ها اشاره شده است، به همین دلیل بهتر است به دنبال اجرای همه نروید و به عنوان یک ساب‌میسیو یا دامیننت حتما میزان علایق خود را مشخص کنید. برای نمونه من هر نوع عمل مربوط به خون، کثیف کاری و موارد مشابه را انجام نمی‌دهم. 

برت گرل
تصویرسازی از پروژه ایرانی AdultPlay‌ – خرید NFT

چطور گرایش خود را کشف کنیم؟

با تجربه کردن! کشف سکس و علایق جنسی با تجربه کردن به دست می‌آید. اما چطور علاقه و گرایش خود در BDSM را کشف کنیم؟ باز هم با تجربه کردن. از اینکه در نقش یک دامیننت یا ساب‌میسیو در تخت خواب ظاهر شوید، نترسید. در مقاله «آیا ارباب بودن نسبت به بردگی برتری دارد» به این مساله اشاره کرده‌ایم که هیچ یک از این دو جایگاه خجالت آور نیستند و نیازی به توضیح به کسی برای گرایش خود ندارید. 

برای اولین بار این را در اینجا می‌گویم: من هم خیلی سال پیش، برای شناخت بهتر ساب‌میسیو‌ها، سویچ بودن را تجربه کرده‌ام. برای یک بازه کوتاه با یک دوست میسترس رابطه داشتم و این رابطه و تجربیات کمک بسیار زیادی به شناخت علایق ذهنی و جسمی ساب‌میسیوها در من کرد. برای همین به خوبی امیال یک ساب‌میسیو و اسلیو را درک می‌کنم.

برای سکس عجله نکنید و به فکر آینده باشید. اگر افراد ذهنیت بدی از شما در خاطر بسپارند، با دیگران آن را به اشتراک می‌گذارند و این سبب تنهاتر شدن شما می‌شود! بهتر است افسار شهوت در اختیار شما باشد نه اینکه شما بنده و مطیع شهوت!

عروسک جنسی
تصویرسازی از پروژه ایرانی AdultPlay‌

چند اصطلاح رایج BDSM را بیشتر بشناسیم

خارج از جنسیت به این موارد توجه کنید و همه این موارد در یک طیف هستند و هیچ چیز صفر و یکی در توضیحات وجود ندارد. در صفحه واژه‌نامه بی دی اس ام، در مورد هر کلمه بیشتر توضیح داده می‌شود. 

تاپ – Top: بیشتر به کسی اشاره دارد که فاعل باشد. یعنی کسی که عمل را اجرایی می‌کند. مهم نیست در رابطه BDSM باشید یا همجنسگرایانه یا سکس وانیلا. این کار بیشتر یک عمل فیزیکی و پوزیشنی است.

باتم – Bottom: به کسی اشاره دارد که نقش مفعول را اجرا می‌‌کند. کسی که دیگری با بدن او کاری انجام می‌دهد. چه در حد نشستن روی صورت باشد، چه سکس واژینال چه هر چیزی. این کار بیشتر یک عمل فیزیکی و پوزیشنی است.

دامیننت – Dominant: کسی است که کنترل رابطه را به عهده دارد. مسئولیت می‌پذیرد و فرایند را هدایت می‌کند. این یک حالت ذهنی و روانی است و صرفا به BDSM محدود نمی‌شود و یک نفر در محل کار می‌توانند دامیننت هم باشد.

ساب میسیو – Submissive: کسی که دوست دارد در رابطه مطیع باشد. این فرد تمایل زیادی به مسئولیت پذیرفتن ندارد ترجیح میدهد در طول رابطه یا در یک موقعیت خاص، مسئولیت به عهده پارتنر باشد. این میل یک حالت ذهنی و روانی است.

سادیست – Sadist: کسی که از اعمال خشونت لذت می‌برد. برای سادیست دیدن درد کشیدن طرف مقابل لذت بخش است و به شیوه‌های فیزیکی و روانی به دنبال اعمال این خشونت است که گاهی می‌تواند با کنترل یک جانبه همراه باشد. 

مازوخیست Masochist: کسی که از درد کشیدن و مورد خشونت قرار گرفتن لذت می‌برد. برای یک فرد مازوخیست، درد، بدون در نظر گرفتن امیال او، به نوعی مجبور شدن، نقطه آرامش است. 

مستر – Master: یک فرد دامیننت و کنترل‌گر با جنسیت مرد، مستر نامیده می‌شود.

میسترس – Mistress: یک فرد دامیننت و کنترل‌گر با جنسیت زن، میسترس نامیده می‌شود.

اسلیو – Slave: یک فرد ساب‌میسیو و مطیع، بدون اهمیت به جنسیت وی، اسلیو یا برده نامیده می‌شود.

ورود به صفحه واژه‌نامه سادومازوخیست

اسپنک
تصویرسازی از پروژه ایرانی AdultPlay‌

به تست‌های روانشناسی عمومی زرد اهمیت ندهید و برای شناسایی گرایش جنسی خود صبر کنید!

در مقالات متعدد به این موضوع اشاره کرده‌ام و بیشتر صحبتم با نسل نوجوان است. تکمیل علایق جنسی شما ممکن است تا ۲۵ سالگی طول بکشد. بنابراین اگر در ۱۷ سالگی یک گرایش یا علاقه دارید، زندگی خود را منوط به آن نکنید و فرصت تغییر را به خود بدهید. سعی کنید روی خود برچسب نگذارید و صبر کنید. در مقاله شناسایی نسل زد به صورت کامل به این موضوع اشاره کرده‌ام.

نکته خیلی مهم این که هیچگاه تصور نکنید علایق و گرایش‌های شما باید ابدی باشند! ممکن است امروز به دامیننت بودن علاقه داشته باشید و چند سال بعد عاشق بردگی برای کسی شوید. این تغییر و سویچ هیچ ایرادی ندارند و لزومی ندارد بابت آن پاسخگو باشید. 

اما تست‌های روانشناسی به خصوص تست زرد MBTI را جدی نگیرید. این تست‌ها صرفا برای سرگرمی هستند. خانم کاترین کوک بریگز و ایزابل بریگز مایرز نظریات یونگ را مطالعه میکردند که منجر شد تا درک خود، که از افکار یونگ هم کمی فاصله داشت، را در قالب یک آزمون شخصیت شناسی به نام MBTI مطرح کنند و متاسفانه عمر آن و سودآوری‌اش به حدی بود که نزدیک به یک عده برای بسیاری درآمد داشته است و برای عده‌ای از وحی بالاتر رفته است! 

هر موضوع آکادمیک و علمی انسان شناسی، روزی تولد، سپس اوج و در نهایت فرود دارد. بهترین نظریه‌های علوم اجتماعی و انسانی در نظریاتی دیگر ترکیب می‌شوند و همین مسیر تا ابد ادامه دارد.

این ویدیو مجموعه تد به خوبی و بی طرفانه به بررسی آزمون MBTI پرداخته است. استفاده از این آزمون برای سرگرمی مناسب است اما هیچگاه نباید یک ملاک برای انتخاب رشته دانشگاهی شما، انتخاب شغل، استخدام کارمند و موارد اینچنینی باشد.

برای شناخت شخصیت به روانشناس ماهر و متخصص که به MBTI و دیگر آزمون‌های زرد باور ندارد، مراجعه کنید.

ویدئو علت نامعتبر بودن آزمون MBTI را در کانال تلگرام اونتاشگال ببینید: https://t.me/untashgaal

آیا فعالیت وبلاگ پس از چند ماه وقفه، عادی سازی است؟

ماه گذشته یک نظرسنجی در توییتر و اینستاگرام انجام دادم و از مخاطبین چنین سوالی پرسیده شد. در توییتر ۷۳ درصد و در اینستاگرام هم تقریبا ۷۵ درصد موافق فعالیت مجدد وبلاگ بودند و آن را در مسیر عادی‌سازی نمی‌دیدند. همانطور که می‌دانید این وبلاگ درآمدی ندارد و از کاربران خود حق اشتراک دریافت نمی‌کند.

من فعالیت خاصی در مورد انتشارات خبرهای روز نمی‌کنم چرا که کاربران از منابع معتبرتر و دقیق‌تر بهتر خبرها را دریافت می‌کنند. همچنین تخصصی در زمینه راستی آزمایی خبری ندارم، بنابراین در شبکه‌های اجتماعی فعالیت‌ها صرفا حول محور سادومازوخیست و روابط نامتعارف جنسی است.

نحوه حمایت و همکاری با وبلاگ اونتاشگال

این وبلاگ هیچگاه فعالیتی در زمینه پارتنریابی نمی‌کند. درخواست‌های پارتنریابی بدون هیچ توضیحی حذف می‌گردند. 

برای حمایت از وبلاگ می‌توانید با هدیه دادن بسته‌های مخصوص وبسایت وردپرس، به ما کمک کنید. جهت هدیه وارد صفحه http://out.untashgaal.com/gift  شوید. هیچگاه من نام شما را متوجه نخواهم شد.

جهت همکاری به عنوان نویسنده مهمان در این صفحه و همچنین مترجم، گوینده یا تصویرساز در این صفحه پیام دهید.

باندیج
دانلود کتاب بی‌دی‌اس‌ام در ایران

ما رسالت خود را آگاهی رسانی در مورد BDSM و روابط نامتعارف جنسی می‌دانیم. امیدواریم در این سه سال که نزدیک به ۲ میلیون بار مطالب ما در پلتفرم‌های مختلف مطالعه شده است. امیدواریم این گام کوچک تلاشی برای جامعه فارسی زبان در سراسر دنیا، هر چه زودتر به نتیجه برسد.
برای اطلاعات بیشتر: مطالب نوشته شده در وبلاگ اونتاشگال به اندازه یک کتاب ۲۳۰۰ صفحه‌ای است!

اونتاشگال . بهمن ۱۴۰۱ . همزمان با سومین سال تولد وبلاگ . تصویرسازی از هنرمند ایرانی، Adult Play – حتما محصولات این مجموعه را بخرید

نوشته‌های روزمره،‌ خاطرات و مطالب بیشتر از اونتاشگال را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام وبلاگ . تلگرام . توییتر . اینستاگرام شخصی

حمایت مالی از وبلاگ اونتاشگال


پادکست اونتاشگال را از CastBoxApple PodcastSpotifyGoogle Podcast بشنوید.

2 دیدگاه برای «بی دی اس ام چیست؟ تفاوت سادومازوخیست با تجاوز»

بیان دیدگاه

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.