آیا خفه‌کردن در سکس خطرناک است؟ ایمنی و لذت بردن از بازی کنترل تنفس

خفگی یا هایپوکسیا به معنای کمبود اکسیژن در بافت‌های مختلف بدن است، فعالیتی در حال افزایش در اتاق خواب، که با ریسک‌ها و خطرات جدی همراه است.

  • هایپوکسیا (کمبود اکسیژن در مغز) احساس سبکی در سر را به دنبال دارد که برای برخی از افراد لذت‌بخش است.
  • بازی نفس میتواند حمله هایپوکسیا را خصوصا زمانی که همراه با ارگاسم باشد، ایجاد کند.
  • خفه کردن حتی با وجود اینکه از نظر فیزیکی و روحی خطرناک است، محبوبیت بسیاری پیدا‌ کرده‌است.
  • هر شکلی از کمبود اکسیژن می‌تواند باعث آسیب به سلول‌های ظریف مغز، سیستم شناختی، خلق‌‌وخو و حافظه شود.

از کودکانی که بازی نفس را به‌عنوان راهی برای رسیدن به احساس خوشایند سبکی در سر انجام می‌دهند، گرفته تا بزرگسالانی که جریان هوا یا فشار خون را در خود یا دیگران را مسدود می‌کنند، به نظر میرسد بسیاری از آنها از هایپوکسیا لذت می‌برند. همان حسی که وقتی که اکسیژن کافی به مغز نمی‌رسد در آنها ایجاد می‌شود. افزایش آگاهی عمومی در رابطه با سکس‌های نامتعارف و  دسترسی گسترده به پورنوگرافی به افزایش محبوبیت خفه‌کردن در سکس کمک کرده است و نتایج متفاوتی به همراه داشته است. مانند بسیاری از موضوعاتی که مرتبط با جنسیت است؛ تجربه مردم از خفگی هنگام سکس نیز بسیار مرتبط با جنسیت آنهاست.


لینک عضویت در کلاب اونتاشگال
لینک عضویت ۱۰۰ نفر جدید

بازی تنفس

بازی تنفس شامل کنترل کردن میزان اکسیژن دریافتی یک فرد از طریق بینی و دهان است و با خفه کردن که در آن جریان‌خون در گلو را مسدود می‌کنند متفاوت است. با‌ تجربه‌ها در زمینه بی‌دی‌اس‌ام بازی تنفس را مدت زمان بسیاری است که در کارنامه تجارب سکسی خویش جای داده‌ا‌ند.

سوزان رایت مدیر اجرایی ائتلاف ملی آزادی جنسی است؛ NCSF سازمانیست که از افرادی در روابط‌‌ نامتعارف و غیر تکمسری حمایت می‌‌کند، اظهار میکند: این یک تصور غلط است که خفه‌کردن مورد تایید جوامع کینکی است. جوامع کینکی بین خفه‌کردن و بازی تنفس تمایز قائل هستند؛ که شامل مواردی مثل دستور دادن به یک نفر برای حبس کردن نفس یا قراردادن دست روی دهان و بینی فرد می‌شود.

رایت در ادامه اضافه می‌کند: همچنین رول پلی‌هایی از خفگی وجود دارد که شامل قرار دادن دست بر روی گلوی فرد بدون وارد کردن فشار می‌شود. علاوه بر سروصدای به پا شده توسط هایپوکسیا در بعد فیزیکال بسیاری ازعلاقه‌مندان به روابط کیکنی از تبادل قدرتی که بین سلطه‌جو و سلطه‌پذیر با بازی نفس اتفاق می‌افتد لذت می‌برند. 

کسانی که محافظت کردن از پارتنرشان برایشان اهمیت دارد، توجه دارند که باید قبل از  بازی تنفس یا هر فعالیت اس‌امی دیگری درمورد آن توافق کنند.

اجازه صریح و از پیش تعیین شده

نکته دیگری که بازی تنفس از خفه‌کردن را متمایز ‌می‌کند، ماهیت دقیق و توافقی بازی تنفس است. ائتلاف ملی آزادی جنسی یا NCSF طی دهه‌ها تحقیق و  تامل در رابطه با رضایت، خود را به عنوان رهبر فکری در حوزه توافق و بی‌دی‌اس‌ام ثابت کرده‌است. این ائتلاف مدلی از رضایت را ابداع کرده که دستورالعمل‌های دقیقی به علاقه‌‌مندان سکس‌های نامتعارف و اس‌امی ارائه می‌دهد که چگونه چنین بازی‌هایی که به صورت ذاتی می‌توانند خطرناک باشند را انجام دهند. از تاکیدات فرهنگی بزرگتری مثل «نه یعنی نه» تا «امنیت، عقلانیت و رضایت» و آگاهی از ریسک برخی  کینک‌ها قبل از اینکه درنهایت به توافق صریح و قبلی برسند.

اصول اخلاقی واجب در BDSM چیست؟

اهمیت اخلاق و رعایت آن در رابطه ارباب و برده چه جایگاهی دارد؟ «امنیت، خرد و رضایت طرفین» سه اصل اساسی رابطه سادومازوخیسم هستند.

هر نسخه جدید از دستورالعمل توافق از نسخه‌های قبلی واضح‌تر و مستقیم‌تر است چراکه آزمون و خطا ایرادات نسخه‌های قبلی را آشکار و برطرف می‌سازد. NCSF از طریق پروژه‌ی توافق، چگونگی مذاکره و توافق صریح و قبلی را باجزئیات دقیق بیان می‌کند‌.

یک پایگاه داده قانونی مرتبط با توافق و مکانیزم گزارش نقض توافق، یکی از بهترین شیوه‌ها برای رسیدن به توافق در روابط بی‌دی‌اس‌ام (و غیر تک‌همسری توافقی) است.

پنج گام اساسی برای انجام توافق صریح و قبلی به منظور

رضایت برای انجام برخی کینک‌ها را در اینجا ذکر میکنیم:

  1. شما قبل از شروع درمورد رفتار‌های به خصوص و میزان شدت آن توافق می‌کنید.
  2. شما در رابطه با مناسب بودن یا نبودن رول‌پلی‌های مختلف به توافق می‌‌رسید.
  3. راهی را برای متوقف همه‌چیز در هر زمانی مشخص کنید؛ مثل یک کلمه یا علامت امن..
  4. در سلامت عقل باشید.
  5. از آسیب رساندن جدی به افراد خودداری کنید.

به دلیل ریسک بالا و جدی در خفه‌کردن این مورد تحت پروتکل توافق صریح و قبلی قرار نمی‌گیرد. خفه‌‌کردن حتی با وجود توافق و رضایت طرفین خلاف قوانین فدرال در ایالات‌متحده است‌ و بسیاری از ایالت‌ها خفه‌کردن را غیر قانونی اعلام کرده‌اند. تحت پروتکل‌های رضایت صریح و قبلی که تایید می‌کند برای شرکت در بازی های توافقی باید در سلامت عقل باشید ؛تداخل نواسانات خلقی با سکس هم توصیه نمی‌شود.

علیرغم اینکه همراهی سکس با مشروبات‌الکلی و مخدر یک سنت دیرینه انسانیست؛ همچنین یکی از راه های اصلی است که باعث می‌شود اعمال جنسی به طرز وحشتناکی اشتباه پیش بروند. نواسانات خلق‌و‌خو می‌تواند توانایی تصمیم‌گیری را کاهش دهد و واکنش به خطر را مختل کند؛ و افراد را به انجام کار‌هایی تشویق کند که اگر هوشیار بودند انجام نمی‌دادند.

این موضوع می‌تواند به خصوص در فعالیت‌های جنسی پر ریسک مثل بازی تنفس خطرناک باشد.

علاقه به خفه‌کردن در مردان بیشتر رواج دارد یا در زنان؟

تحقیقات اخیر حاکی از این است که آمار فزاینده‌ای از مردم با شریک جنسی خود بازی تنفس را انجام می‌دهند.

دبی هربنیک پروفسور سلامت عمومی در دانشگاه ایندیانا و همکارش  آمار فزاینده بازی تنفس در سکس را جمع‌آوری و تحلیل کردند.

  • تیم تحقیقات هربنیک پی برد حدود ۵۸ درصد دانشجویان زن دانشگاه خفه شدن در هنگام سکس را تجربه کردند؛گاهی با رضایت و توافق و گاهی بدون آن. 
  • زنان چهار برابر بیشتر متمایل بودند توسط شریک جنسی خود خفگی را تجربه کنند به نسبت اینکه خود این را روی پارنترشان اجرا کنند؛ و همچنین بیشتر متمایل بودند که در یک بازی تنفس مشارکت کنند تا رضایت شریک جنسی خود را جلب کنند. 
  • بیشتر  افرادی که این بازی را انجام می‌دهند از دستان خود برای خفه‌کردن استفاده می‌‌کنند به دلیل اینکه در پورن معمولا از این روش استفاده می‌شود. 

رایت معتقد است طیف گسترده‌ای از پورن که به افزایش محبوبیت خفگی حین سکس کمک کرده ریشه این مساله است. بازیگران پورن در  فیلم‌ها عملیات خفگی واقعی را انجام نمی‌دهند؛ بلکه به سادگی بدون اعمال هیچ فشاری فقط دست روی گردن قرار می‌گیرد.

وکلای شرکت‌های تولید پورن به بازیگران خود به دلیل خطرات موجود برای خود شرکت و بازیگران این اجازه را نمی‌دهند که واقعا یکدیگر را خفه کنند. این منجر به افزایش زیاد خفگی و آسیب های ناشی از آن شده است.

وقتی که دو پارتنر در رسیدن به توافق دچار شکست می‌شوند خفه‌کردن حتی خطرناک‌تر هم می‌شود.

گروه تحقیقات هربنیک متوجه شد که حداقل نیمی از زنان که به‌عنوان نمونه مورد مطالعه قرار گرفتند و تجربه خفگی توسط پارتنرشان را داشتند، این موضوع را بدون توافق قبلی تجربه کرده‌اند.

رضایت یک عامل کلیدی و تمایزبخش بین سکس کینکی و نامتعارف و خشونت یک شریک جنسی است.

خفه کردن یک ابزار محبوب در میان شریک‌های جنسی خشن و  تجاوز جنسی است. حتی اگر شخص انجام‌دهنده قصد سواستفاده از این صلاح را نداشته باشد تجربه خفه‌شدن غافلگیرانه می‌تواند به شدت برای فرد وحشتناک باشد.

رایت با اظهار تعجب از تعداد چشمگیر مردانی که شریک جنسی خود را خفه می‌کنند میگوید: اگر لذت انگیزه و محرک است، چرا این درصدها برابر نیستند؟

این پویایی جنسیتی در رابطه با خفه‌کردن که همراه با درصد بالایی خفگی بدون رضایت است نشان می‌دهد این ممکن است یک خشونت بر پایه جنسیت باشد. حتی زمانی که مردم قبل از انجام بازی تنفس به احتیاط و دقت درباره آن توافق می کنند همچنان در معرض ریسک بالقوه اثرات منفی طولانی‌مدت روی سلامت مغز هستند. هر چند تحقیقات هنوز قطعی نیستند اما مطالعات متعدد نشان می‌دهد قرار گرفتن مکرر در معرض هایپوکسیا می‌تواند آسیب به حافظه، عملکرد شناختی و با میزان بالاتری اضطراب، افسردگی، احساس تنهایی و غم به دنبال داشته باشد.

متخصصین در این زمینه باید به همه خطرات موجود را گوشزد کنند و از مردم بخواهند تا از خفه‌کردن عزیزان خود  خودداری کنند. روانشناسان و مشاوران باید در اینباره بیاموزند تا مراجعین خود را از این کار باز دارند‌. مربیان نیز باید پست گذاشتن آنلاین درباره کلاس‌های جوامع کینکی برای خفه‌کردن را متوقف کنند.

لذت‌های جنسی با هیجانات زیادی همراه هستند در عین حال باید مراقب سلامت پارتنر خود باشید. بازی تنفس بازی کردن بر لبه تیغ است. خطرات آن را باید به خوبی بشناسید تا بتوانید بهترین لذت را به ساب‌میسیو خود بدهید.

اونتاشگال . خرداد ۱۴۰۳
انتشار در: Psychology Today
تاریخ انتشار: دسامبر ۲۰۲۳
مترجم: دزیره
منابع گزارش‌ها:

Herbenick, D., Fu, T. C., Patterson, C., Rosenstock Gonzalez, Y. R., Luetke, M., Svetina Valdivia, D., ... & Rosenberg, M. (2023). Prevalence and characteristics of choking/strangulation during sex: Findings from a probability survey of undergraduate students. Journal of American college health, 71(4), 1059-1073.

Herbenick, D., Patterson, C., Beckmeyer, J., Rosenstock Gonzalez, Y.R., Luetke, M., Guerra-Reyes, L., Eastman-Mueller, H., Svetina Valdivia, D., & Rosenberg, M. (2021b). Diverse sexual behaviors in undergraduate students: Findings from a campus probability survey. The journal of sexual medicine, 18(6), 1024-1041.

Herbenick, D., Guerra-Reyes, L., Patterson, C., Rosenstock Gonzalez, Y. R., Wagner, C., & Zounlome, N. (2021). “It was scary, but then it was kind of exciting”: Young women’s experiences with choking during sex. Archives of sexual behavior, 1-21.

Schori, A., Jackowski, C., & Schön, C. A. (2022). How safe is BDSM? A literature review on fatal outcome in BDSM play. International journal of legal medicine, 136(1), 287-295.

نوشته‌های روزمره،‌ خاطرات و مطالب بیشتر از اونتاشگال را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

اینستاگرام وبلاگ . تلگرام . توییتر

حمایت مالی از وبلاگ اونتاشگال


پادکست اونتاشگال را از CastBoxApple PodcastSpotify بشنوید.

بیان دیدگاه

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.